FITH YEAR-ADVANCED ENGLISH

Marisa’s advanced English class

What do you think? Should we do something about it?

Posted by marisadedios on February 9, 2008

Las escuelas de idiomas añaden un curso

ELISA SILIÓ – Madrid – 05/11/2007
Hasta ahora, al aprobar el último curso de la Escuela Oficial de Idiomas (EOI), 5º, el alumno obtenía un título que equivalía en la especialidad de inglés al Proficency (el máximo certificado expedido por la Universidad de Cambridge). Pero eso se acabó. De forma gradual se va a implantar un sexto año -quedará repartido entre básico (1º y 2º), intermedio (3º y 4º) y avanzado (5º y 6º)-, mientras el nivel exigido va a descender hasta ser comparable al Advance, la prueba de grado medio en Cambridge (una de las referencias internacionales del nivel de inglés).

Así, la Ley Orgánica de Educación (LOE) establece equivalencias entre los niveles reconocidos en Europa y los de las escuelas dentro del Marco Común Europeo de Referencia (MCER), que divide las enseñanzas en tres apartados: acceso (A1, el más elemental), plataforma (A2), umbral (B1), avanzado (B2), dominio operativo eficaz (C1) y maestría (C2).

Los seis años aprobados en las escuelas de idiomas equivalen ahora al B2, cuando antes los cinco lo hacían al C2. ¿Dónde han ido a parar con la reforma los grados superiores? La LOE propone que las escuelas organicen clases avanzadas de especialización -traducción, expresión escrita, inglés comercial…- para los que ya han obtenido el título, mientras alcanzarán el nivel C en el Instituto Cervantes, el British Council, el Goethe-Institut o la Alliance Française.

“Los niveles más elevados podrán impartirlos las universidades -a precios nada sociales- y centros privados cuyas tarifas pueden estar por encima de los 150 euros al mes. Se va a convertir la enseñanza más ambiciosa en un privilegio de los que la puedan pagar”, se queja Mariano del Mazo, profesor de español en la escuela central de Madrid y muy involucrado en el movimiento de protesta.

El sindicato FETE-UGT teme que si el máximo nivel alcanzable es el B2 “la demanda de enseñanza de idiomas como inglés, francés y español se reduzca al mínimo, porque ese nivel se alcanzará fuera de ellas”. Y presagia que sus certificados se verán devaluados en el mercado de trabajo al no ser homologables con los títulos del Cervantes o de la Alianza.

La medida afecta a unos 268 centros en los que el pasado curso se matricularon 381.000 estudiantes por una cantidad inferior a los 100 euros.

Articles from EL PAÍS

La enseñanza de idiomas

FRANCISCO BAZAGA CALDERÓN (Profesor representante del Consejo Escolar de la Escuela Oficial de Idiomas de Madrid) 09/02/2008

La exigencia sindical de que las comunidades autónomas inviertan más en educación de acuerdo, al menos, con los Presupuestos Generales del Estado, no parece tener eco en la Comunidad de Madrid en el terreno de la enseñanza de idiomas para extranjeros adultos.Eso es lo que se deriva de la intención declarada de la Consejería de Educación de congelar las oposiciones de acceso a la función docente en escuelas oficiales de idiomas. Esa congelación de plazas se va a dar en un año en el que se implanta un nuevo currículo que va a incrementar la enseñanza de idiomas a seis años en la mayoría de los idiomas y a ocho años en las enseñanzas de árabe, chino y japonés.Es preciso destacar también que, si bien el nuevo currículo incrementa el número de cursos, como se indicó más arriba, se rebaja el nivel de salida del alumnado de nuestras enseñanzas. Con el nuevo currículo las escuelas oficiales de idiomas no podrán llegar al nivel más alto -el de hablante competente (niveles C1 y C2 del Marco Común Europeo de Referencia del Consejo de Europa)- como venían haciendo desde su creación en 1911.A partir de ahora, los adultos que quieran acceder a enseñanzas de idiomas en los niveles más altos -C1 y C2- tendrán que costeárselas en centros privados o extranjeros, siempre que existan para los idiomas de su interés.El Ministerio de Educación y Ciencia y la Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid están de acuerdo en frustrar las expectativas de miles de universitarios y profesionales que recurren a nosotros precisamente cuando la UE más se compromete en la promoción de la Formación Permanente de Adultos, para facilitar su movilidad profesional y geográfica, los intercambios universitarios, etcétera, dentro de la UE.

Advertisements

14 Responses to “What do you think? Should we do something about it?”

  1. lolamadra said

    Not only should we do something, we have to do something. I mean an obligation, overall, students who have(from last years) or will have (now at 5th) the antiquated system of learning. Why? Because in a near future they probably will be treated like the students that have the new system, and as it’s mentioned at those articles, the level isn’t the same.
    On the other hand, now nothing comes into my head about what could we do.But, without losing time, and between all those interested, I’m sure something we will think.

  2. ayusga said

    It would be good to course one more year if the level were harder. But it seems as it won’t be in this way. I’m not keen on having a C1 studying in a private academy or taking a language course in England. I’d do it if I have enough time and money to do that!. What could we do? Some kind of strike? They must understand that it’s not logical to increase the number of years to have some degree wether the level is very low. Why don’t trying to increase the number of lessons? I think languages schools in Spain are very far from other schools in other Countrys. If they (they= goverment) don’t do anything, Spain will always be at the bottom of the languages studies.

  3. Arantxa Alcocer said

    I think it’s unfair for those who came after us don’t get the Proficency the higher level, because of this mesure and get the Advanced paying the same amout as all the people that came before them.
    I’m sure many people can’t pay for those “Higher levels” that are teached at the university.

    In my opinion students should protest about this mesure to propose the abolition of the “new system”, because it doesn’t give any benefit to us.

  4. Mariola Leyva said

    I think EOI should add new levels for the students to adquire the maximun level in english. Providing knoledge in languages to cover the requirements of spanish people is the reason for the EOI existence.

  5. sandracast said

    We should do something about because all EOI will lose students not for the level that will be offered by them( which I think It´ll be as good as now)but for the lower consideration of the highest courses. If you need an official degree in level C2 you will have to pay.It´s a way of privatize languages indeed.An unfair mesure that must be abolished because learning languages it´s a right and not the privilege of few people

  6. fernandobustamante said

    Well… I think the point isn´t the number of years we need to get the right level in english. what it scares to me is the sabotage to the universal acces to a public and free education that I think is guaranted by our Constitution. As Sandra said “Learning languages it´s a right and not the privilege of few people”.

  7. Verónica said

    In my opinion, the main problem of these “reform” is that there are some particular interests like politic, financial, etc. But, apart of this, please, try to give an education or use.It hasn´t got sense to put 6 years for less level…My solution would be concerning representatives, delegates from every class, to disclose the new in the newspaper, TV,…and all together (students, teachers, department managers, etc) protest and take some unfairs inmediatly.

  8. Franxapa said

    Well, I think I need to read the LOE and see what it really says, not because I doubt about your words, just because Organic Laws usually are general laws, and need some other type of regulation to make it effective; if this regulation doesn’t exist now we have the opportunity to expose our thoughts to the Goverment, remember that this year is an electoral year, and I think they don’t want bad publicity

  9. lolamadra said

    As our teacher said in last class that we could write about this issue in Spanish (in case politics would read), here it goes:
    1º- La mayoria de estudiantes de EOI somos gente adulta(simultaneamos el estudio de una lengua extranjera con:trabajo,una carrera y/o obligaciones familiares)y no estamos dispuestos a invertir un año más de estudio para perder el tiempo; ya que el nivel alcanzado sería inferior.
    2º- Si esta reforma continuase adelante (aunque haremos lo posible para que no sea así),la Administración debería conceder la titulación de Advanced Level a los que tienen aprobados los 5 años del Plan Antiguo. Porque en realidad es el nivel que se alcanza (C1)y nos van a equiparar con los del Plan Nuevo (B2).No supone el mismo esfuerzo conseguir un C1 que un B2 para que después no se reconozca;a no ser que pagues los 150€ del examen correspondiente a esta titulación (C1=Advanced)en una entidad privada.
    3º- Estoy totalmente de acuerdo con las soluciones que propone Verónica, y además, como dice Franxapa, hemos de aprovechar el escaso mes que nos queda antes de las elecciones para hacernos oir-notar. Parece que los politicos necesitan ideas para proponernos, pués aprovechemosnos de la situación.

  10. veparsan said

    I agree with all of you. There are a lot of political interests and we should do something about this subject, but, the main question is: What can we do?

  11. veparsan said

    I agree with all of you. There are a lot of political interests and we should do something about this subject, but, the main question is: What can we do about that?

  12. Guadalupe said

    I also agree with all of you.
    I think at first we should start for getting the whole information about the subject.( Franxapa you migth already do it, I’m also going to look for it )
    After that or at the same time, that we should express our opinion in local newspapers .( As the teachers did it)
    At the end we should move our clasmates of all the scholl to express ourselves through a public manifestation.
    It won’t be easy at all, because nobody has time. But , it is not impossible…Is it?

  13. Marta said

    soy periodista y estudiante de la escuela de Idiomas de Leganés y estoy interesada en el tema tanto profesional como personalmente. Me gustaría saber si estáis realizando alguna campaña de recogida de firmas, si hay algo organizado o se piensa hacer algo.

    Se pueden poner en contacto conmigo en marferol@gmail.com
    Gracias
    Marta

  14. WRN said

    1. Cambridge Advanced English is level C1 http://www.cambridgeesol.org/exams/general-english/cae.html

    2. Although Spanish authorities might have treated 5th EOI and Cambridge Proficiency as equivalent qualifications, they have never been demonstrated to be equivalent in terms of levels of linguistic competence. Has there ever been any independent recognition of equivalences in levels until now?

    3. The Cambridge certificate corresponding to B2 is First Certificate. Certainly, this is lower than 5th EOI has been up to now – not a great deal lower, though.

    4. The structure of 6 levels may have advantages – especially for those students who prefer to keep going to class and who don’t suffer from acute titulitis, i.e. those who are interested in learning a language well rather than just getting a certificate.

    5. I’m very critical of how the LOE is being implemented – improvisation and haste are causing uncertainty and confusion. In Catalonia the new syllabus for nivel intermedio has still not been published, and the exam’s in June!

    I join you in your concern to keep levels as high as possible. The low level of English in Spain is a national emergency, which gets very little attention in comparison with complete red herrings such as arguing about Ciudadanía or levels of Spanish in certain CCAA.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: